Om teater Asoko
15417
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15417,bridge-core-3.1.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-29.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive
om teater asoko

Teater Asoko bildades 1999 och utvecklade ett stiliserat sceniskt språk inspirerat av japansk scenkonst. Under 00-talet gjorde gruppen ett antal kritikerrosade föreställningar, bland annat Medea från Mbongo av Willy Kyrklund (2001) och Den andra stranden av Gao Xingjian (2002). Flera av produktionerna förbereddes i byn, där vi repade på höskullen.

Gruppen återförenades 2017 i föreställningen SINNLIG I PEKING och utvecklade begreppet konstnärlig etnografi, som utgår från en plats. Vi utforskar ett dokumentärt sceniskt berättande där vi inte ser konsten som en produkt utan som ett sätt att förstå världen. Intresset för skog och natur inleddes med Bön för vår tid – en skogsperformance som spelades 2021-22, bland annat inom Stockholm Fringe Festival och Tranås at the Fringe.

Bilderna nedan är från föreställningen Bön för vår tid, tagna av Johan Rosenqvist.

Recensionscitat:

… utsökt, djärv men ändå lågmäld föreställning i japansk stil… en förtätad självklarhet som lovar mycket gott för framtiden. (DN, om Sotoba Komachi)

… med tillit och skärpa, humor och djupt allvar… en sensationellt bra föreställning… Skynda dit! (DN, om Medea från Mbongo)

… utstrålar en skapande lekfullhet och tycks ha hämtat sin idé ur detta samband mellan teater och antropologi… Åsa Back är begåvad med ett trollspö. (DN, om Den andra stranden)